,,Creștinismul nu este un analgezic ci este singura viziune adevărată despre realitate..." (interviu cu Ciprian Voicilă)
>> sâmbătă, 17 august 2013
-
Cei mai mulți oameni se întâlnesc cu Dumnezeu într-un moment de criză.
Criza poate avea mai multe nume: o boală, o despărțire, pierderea
stabilității existenței prin pierderea locului de muncă. Eșecul
prilejuiește întâlnirea cu Dumnezeu. Mărturiile pe care le-am adunat,
cele mai multe în colaborare cu prietenul meu Danion Vasile (singurul om
care m-a ajutat să gândesc, să vorbesc și să scriu pentru Dumnezeu),
sunt în esență o poveste scrisă sau spusă de oameni al căror eșafodaj
existențial s-a prăbușit la un moment dat. Oameni care au pierdut
într-un mod propriu lumea, dar pierzând cele ale lumii l-au (re)găsit pe
Dumnezeu. Mulți dintre cei care au trăit o formă de metanoia au simțit
nevoia să mărturisească în scris cum Dumnezeu le-a întins în ultima
clipă mâna, când căderea în prăpastie era iminentă. La asta i-a împins
propria conștiință sau au fost sfătuiți de sfinții care
au mijlocit pentru ei: Sfântul Nectarie, Sfântul Efrem cel Nou, Sfântul
Ilie Lăcătușu, Sfântul Ioan Rusul, ca să dau câteva exemple. De
regulă, se folosesc de mărturii oamenii care trec prin încercări
similare și care, în acest fel, află că în ciuda aparențelor Bunul
Dumnezeu nu i-a abandonat, din contră, acum El este și mai aproape de ei și abia așteaptă să le vină în ajutor,
de cele mai multe ori prin prietenii Săi devotați, sfinții. Omul aflat
în necaz descoperă că există și o „specializare” a sfinților.
Dacă
pierde ceva sau îi este furat un bun aleargă la moaștele Sfântului Mare
Mucenic Mina. Dacă află că este suspect de cancer, se duce la Mănăstirea
Radu-Vodă și se închină
moaștelor Sfântului Nectarie. Dacă suferă diverse perturbații pe care i
le provoacă vrăjmașul- Nefârtatul, nefratele, cum îl numeau atât de
sugestiv străbunii noștri -, își pleacă genunchii în fața Sfântului
Ciprian sau se închină la crucea care a stat 10 ani pe pieptul unui mare
izbăvitor de demoni, Sfântul Gherasim Kefalonitul. Dacă nu reușește să
își întemeieze o familie, îi cere ajutor Sfântului Simon Zilotul, ale
cărui moaște se găsesc într-o biserică smerită din zona Chibrit.
Cel care a trăit o minune este pândit de pericolul de a recădea într-un indiferentism față de Dumnezeu, o nesimțire, dacă vreți. Uităm că Dumnezeu ne-a scos din hăul nostru existențial, uităm că am văzut mir izvorând din moaște sau din sfintele icoane. Redevenim căldicei, nici prea prea, nici foarte foarte. Mai există un pericol: să ne profilăm numai pe cititul cărților în care sunt descrise minuni, uitând de dimensiunile de neînchipuit, colosale ale Întrupării. Riscăm să ne raportăm utilitarist și la Dumnezeu și la „oferta” Bisericii lui. Mă duc la biserică pentru a-mi fi mie bine, să fiu sănătos, să îmi meargă țais afacerile, să fiu protejat de suferință. Creștinismul nu este un analgezic ci este singura viziune adevărată despre realitate, o viziune în care suferința continuă să fie prezentă dar devine suportabilă pentru că numai prin Hristos ea capătă un sens. Prin urmare, bine ar fi să mergem la biserică și pentru că aici și numai aici rămânem conectați la realitate, numai aici avem criterii clare, obiective de separare, de discriminare a binelui de rău, a iluziei de realitate. Nu utilitatea ar trebui să constituie mobilul nostru interior, ci adevărul.
Continuarea pe
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu